Zobacz także

Infolinia


Fabryka Samochodów Osobowych
Spółka Akcyjna


Jagiellońska 88, 00-992 Warszawa

Lakiernia

Budowa tego zakładu miała miejsce w latach 1996-1998. Jest on obiektem na najwyższym poziomie światowym, spełniającym rygorystyczne normy Unii Europejskiej, w zakresie ochrony środowiska naturalnego. Linia technologiczna została zaprojektowana specjalnie dla FSO przez renomowaną, niemiecką firmę Eisenmann. Lakiernia FSO stosuje najnowocześniejszą technologię niskocynkowego, fosforanowania blach. Powłoka antykorozyjna nakładana jest metodą kataforezy przy zastosowaniu materiałów bezołowiowych. Dzięki tym procesom nadwozie uzyskuje 10-letnią odporność na korozję. Do lakierowania nadwozi używa się farb pozbawionych metali ciężkich, farb podkładowych oraz farb bazowych wodorozcieńczalnych. Zastosowano systemy odzysku ciepła wytwarzanego w procesie lakierowania oraz instalacje dopalaczy, redukujące do minimum ilość szkodliwych związków emitowanych do atmosfery. Zainstalowano tu specjalny system wentylacyjny, polegający na filtrowaniu powietrza czerpanego z hali, z niewielką ilością powietrza doprowadzanego z zewnątrz.

Nowa Lakiernia na Żeraniu jest też obiektem energooszczędnym. Zastosowane tu suszarki charakteryzują się znakomitymi parametrami, w tym bardzo niskim wskaźnikiem utraty ciepła. Zainstalowano tu też tzw. koła cieplne, które podgrzewają powietrze z atmosfery, ciepłem odzyskanym z kabin lakierniczych. Obiekt jest podzielony na trzy strefy wentylacyjne, o różnych wymogach czystości powietrza. Lakiernia posiada powierzchnię użytkową 61 tys. m². Dzięki zainstalowaniu w obiekcie dwóch równoległych linii lakierniczych Eisenmann i Haden i posiada zdolność produkcyjną, wynoszącą 60 nadwozi lakierowanych na godzinę. Koszty budowy lakierni na koniec 1998r. zamknęły się kwotą blisko 200 mln USD.